Yoga & Meditatie

Ben je op zoek naar een groepsles…

Barreworkout base for stability

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige variant van yoga. In deze vorm van yoga worden de houdingen langere tijd aangehouden, tussen 3 en 20 minuten. Dit werkt in op de dieperliggende weefsels, zoals het bindweefsel en helpt je soepeler te worden.

Rust en ruimte
Daarnaast geeft het lichaam en geest ruimte om tot rust te komen. Met Yin Yoga krijgt het lichaam tijd om zich te ontspannen en worden de energiebanen (meridianen) gestimuleerd. Hierdoor kan de energie weer goed door je lichaam stromen. Mindfulness vormt een belangrijk onderdeel van Yin Yoga en helpt je bewust te worden van de weerstand die je tegen kan komen. Yin Yoga helpt je deze met vriendelijke aandacht tegemoet te treden.
Yin Yoga is een fijne tegenhanger voor ons westerse leven waarin yang (activiteit) vaak centraal staat. Door ruimte te geven aan zowel Yin als Yang, kunnen we balans vinden in ons leven. Daarom past deze les natuurlijk perfect bij BASE for STABILITY!

YIN YOGA & FASCIA RELEASE
Bindweefsel is een vorm van weefsel wat alles in ons lichaam met elkaar verbindt. Het ondersteunt onze organen, gewrichten en spieren. Gezond bindweefsel is soepel, rekbaar, voldoende vloeibaar maar ook sterk. Dit zorgt ervoor dat we gemakkelijk kunnen bewegen en mobiliteit in het lichaam ervaren. Is het bindweefsel zwak, uitgedroogd of zwak zal dit voor spanning en beperkte beweeglijkheid zorgen.

In deze les onderzoeken we verschillende technieken om het bindweefsel gezond te houden. Door middel van zelf massage met behulp van tennisballen stimuleren we het bindweefsel en waar het bindweefsel in jouw lijf meer ontspanning kan gebruiken. Dit wordt gecombineerd met verschillende Yin Yoga houdingen die een ontspannend effect hebben. Eerdere ervaring met yoga is niet nodig.

Barreworkout base for stability
Barreworkout base for stability

Hatha Yoga

De les is een actieve Hatha Yoga die voor een groot deel bestaat uit het beoefenen van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken. Tijdens de les staat evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal.

Kracht en flexibiliteit
De fysieke houdingen zorgen voor een toename van kracht, flexibiliteit en het oplossen van eventuele blokkades. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gekeerde aandacht. Door bewust met het lichaam, de ademhaling en de geest bezig te zijn, wordt het lichaam gezonder, neemt het bewustzijn toe en ervaar je meer rust zowel op de mat als daarbuiten.
De lessen zijn “down to earth” en geschikt voor ieder lichaam. Geen ervaring of lenigheid vereist!

Core flow Core flow is een hatha yogales waarbij de aandacht op de gehele core ligt. Met behulp van goeie ademhaling strekken en versterken we de core. Er wordt gebruik gemaakt van een dynamische flow die voor verschillende niveaus toegankelijk is. Bonus,je postuur wordt hierdoor ook verbeterd.
Eindig je maandagavond met energie en helderheid voor de rest van de week!

Barreworkout base for stability

Hormoon Yoga

WOMAN WELL-BEING LES
In deze les staat het samen vrouw zijn centraal. In een veilige ruimte bewegen we individueel en samen waardoor alles wat binnen ons aanwezig is er mag zijn en mag stromen. Je werkt met je lichaam zoals deze vandaag voelt en is. We luisteren, voelen, observeren en erkennen zonder oordeel. We ademen, verzachten en vertragen. We maken ruimte voor onze binnenwereld en geven gehoor aan onze innerlijke wijsheid. We bewegen, delen en helen. In deze les vind je een combinatie van dans en yoga, van adem en meditatie.

We besteden aandacht aan onze maandcyclus, hormoonbalans en ons mooie bekkengebied. We integreren thema’s die worden ingebracht, en onderzoeken welke kwaliteit versterkt, verzacht of gewoon gevierd mag worden.

Een vrouwencirkel waarin elk stukje van jou welkom is in welke staat van zijn dan ook. Van jong tot oud, van pre-menstruatie tot en met menopauze, van kinderwens tot post-partum. Iedereen die zich vrouw voelt is van harte uitgenodigd om een keertje mee te doen om te kijken of het iets voor je is.

Gezond hormoonsysteem
Met hormoonyoga proberen we weer balans te brengen in het stress-en-ontspanningssysteem van het lichaam, wat verantwoordelijk is voor het gezond houden van het hormoonsysteem. Wanneer we een gezonde hormoonbalans hebben, heeft dat invloed op onze fertiliteit, hoe (snel) we zwanger worden, hoe we bevallen en ons herstel daarna.
Verder draagt een gezonde hormoonbalans bij aan het reguleren van de menstruatiecyclus zodat deze vrijwel klachtenvrij doorlopen kan worden, en alle cycli daarna (zwangerschap, bevallen, postnataal, maar ook menopauze) met meer balans ervaren kunnen worden.

Hormoonyoga draagt bij een gezonde cycli
Hormoonyoga draagt bij aan het algehele welzijn van vrouwen door rust te laten wederkeren in het lichaam door middel van ademhaling, zachte beweging, balans brengen in het bekkengebied en de zenuwstelsels ruimte te geven om te kalmeren en stress te verminderen. Dit alles heeft tot gevolg dat je lekkerder in je vel zit, gezondere menstruatiecycli en menopauze ervaart, en beter in contact staat met je lichaam en wat daarbinnen allemaal gebeurt.

Barreworkout base for stability
Pilates Base for Stability

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een hele diepe vorm van meditatie welke je in een diepe staat van ontspanning brengt. Tijdens de sessie mag je zo comfortabel mogelijk op de mat gaan liggen, in shavasana. Het brengt je lichaam in slaapstand, terwijl je bewust aanwezig blijft. Het werkt ontspannend, helend en is wederom een fijn middel tegen slapeloosheid. Een ware mini-retreat op de mat.

In de les wordt er wat meer verteld over deze fijne vorm van yoga en werken we samen naar die ontspanning toe.

De beste uitleg wordt gegeven door het zelf te gaan ervaren.

Barreworkout base for stability

Zwangerschapsyoga

Als je zwanger bent, verandert er veel in je lichaam. Misschien voel je het zelf wel: gespannen schouders, zere rug en een heleboel emoties. ZwangerschapsYoga kan helpen om te ontspannen en je voor te bereiden op de bevalling.

Yoga betekent letterlijk ‘verbinden’. Tijdens een speciale ZwangerschapsYogales verbind je je lichaam, geest en ademhaling. En daarnaast maak je contact met jezelf en het kindje in je buik. Heel waardevol voor jezelf, maar ook voor de baby. Die is zich namelijk al bewust van jouw bewegingen, gedachten en emoties. Met yoga zorg je voor een rustige basis voor je kindje.

Wat is het verschil met een normale yogales?
Wat maakt een ZwangerschapsYogales anders dan een normale yogales? In de eerste plaats kan je niet meer alle houdingen doen. Op je buik liggen wordt lastig en ook andere dingen kan je beter niet doen als je zwanger bent. De les bestaat uit daarom uit verschillende oefeningen, houdingen en ademhalingstechnieken speciaal voor het zwangere lichaam. Er is evenwicht tussen inspanning en ontspanning. De fysieke houdingen zorgen ervoor dat je sterk en soepel blijft. En door de aandacht naar binnen te richten en contact te maken met je ademhaling en het kindje in je buik komt die ontspanning vanzelf ­čśë

Luisteren naar jouw lichaam
Net als bij alle andere yogavormen is het tijdens ZwangerschapsYoga extra belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren. Voel elke les wat voor jou prettig en haalbaar is en geniet vooral van het proces!

Heb je nog geen ervaring met yoga, maar wil je graag beginnen met ZwangerschapsYoga? Dan raden we je aan om te wachten tot je 12 weken zwanger bent.

Barreworkout base for stability
Pilates Base for Stability

Restorative Yoga

Restorative Yoga is een zeer ontspannen vorm van yoga waar we werken met houdingen die we lang vast houden, volledig ondersteund door kussens, bolsters en blokken. Ook maken we gebruik van begeleide meditaties en ademhalingsoefeningen.

Door de ondersteuning in de houdingen kun je je lichaam volledig overgeven aan de rust. En dit heeft vele voordelen: je activeert je relax respons waarmee je ademhaling vertraagd, de hartslag rustiger wordt en je je lichaam en geest de tijd geeft om te helen.

Met een Restorative Yoga les kan iedereen meedoen, met of zonder ervaring. Ook tijdens de zwangerschap of met een blessure kun je Restorative Yoga doen. Geef dit wel altijd even aan bij de docent.

Barreworkout base for stability

Vinyasa yoga

Vinyasa is een dynamische vorm van yoga waarbij de adem en beweging een geheel vormen. Op deze manier ontstaat er een flow van houdingen, waarbij we op zoek gaan naar een meditatief effect. Het tempo van bewegen is redelijk hoog, waardoor er genoeg warmte in de spieren ontstaat. De les begint standaard met zonnegroeten, waarna we opbouwen naar de staande houdingen en afsluiten met zittende houdingen en een eindmeditatie. Deze les is perfect voor een sterk lichaam en een ontspannen mind.

Barreworkout base for stability
Barreworkout base for stability

Yin Yang Yoga

In een Yin Yang les wordt de inspannende vorm van yang yoga gecombineerd met ontspannende yin houdingen. Na een geleide meditatie gericht op de ademhaling begint de les met het ontdekken van onze mobiliteit. Langzaam bouwt de les op naar een actievere en dynamische vorm van Yang Yoga. Hier zullen we bewegen we naar steeds krachtigere houdingen. Het lichaam wordt sterker en warmt heerlijk op. Gaandeweg de les zullen we opzoek gaan naar meer ontspannende Yin houdingen. Hier komen we volledig tot rust mogen we alles weer loslaten. Yang helpt je met het ontwikkelen van spierkracht en uithoudingsvermogen. Yin stimuleert verder het bindweefsel diep van binnen en brengt de geest tot rust.

Barreworkout base for stability

Kids Yoga

Beweging en ontspanning is gezond en essentieel. Al op jonge leeftijd is het belangrijk je zelfvertrouwen, concentratie en immuunsysteem te versterken. Daarnaast is het belangrijk om je lichaam gezond en soepel te houden en bewustzijn te ontwikkelen, yoga helpt je hierbij. Bij Base volg je de tienerYoga lessen al voor ÔéČ45,- pm! Kom meedoen en geniet van wat je allemaal kan! Voel je vrij, krachtig en blij.

Tiener YOGA

In het leven van een tiener gebeurt veel en er zijn zowel lichamelijk als geestelijk veel veranderingen gaande. Een groot deel van deze opgroeiende jongeren ervaart al stress, ze worden blootgesteld aan allerlei externe prikkels, er wordt al heel wat van ze verwacht, hun prestatiedrang is hoog en sommigen van hen hebben een lage eigenwaarde. Hoog tijd dus dat deze jongeren ervaren dat ze hierop zelf invloed uit kunnen oefenen en dat Yoga ze hierbij kan helpen!

Het beoefenen van Yoga heeft een positieve invloed op de fysieke en mentale gezondheid van de mens. Allerlei vormen van Yoga zijn de afgelopen jaren dan ook enorm in populariteit toegenomen. Wij zijn van mening dat Tiener yoga dus niet mag ontbreken in het lesaanbod van BASE for Stability.

lesopbouw

We beginnen met bewustwording d.m.v verschillende oefeningen. Je maakt bewust contact met je lichaam om te voelen hoe de energie door het lichaam beweegt, op welke plekken in ons lichaam we spanning of pijn ervaren of waar juist ruimte en ontspanning voelbaar is. Je volgt heel bewust je natuurlijke ademhaling en we oefenen hoe we spanningen en gedachten los kunnen laten.

Deel twee bestaat uit ademhalingsoefeningen waarmee er wordt geleerd dat ademhaling een instrument is dat je op allerlei manieren kunt inzetten. Zo kan deze oefening bijvoorbeeld worden ingezet om meer energie op te wekken, spanning beter loslaten wanneer we stress ervaren, ons hoofd en ons lichaam met elkaar in balans brengen en leert de juiste ademhaling om ons beter te concentreren wanneer we willen presteren.

Vervolgens doen we oefeningen om het lichaam op te warmen en los te maken ter voorbereiding op de Yoga houdingen. Hierbij komt de zonnegroet ook aan bod.

Daarna doen we een serie Yoga oefeningen, die volgens een bepaalde volgorde zijn opgebouwd. Deze houdingen worden liggend, zitten en staand uitgevoerd en hebben ieder hun eigen specifieke werking.

We eindigen de les altijd met een ontspanningsoefening.

Ons doel met deze les is dat tieners hun lichaamsbewustzijn ontwikkelen, ze meer zelfvertrouwen krijgen en zodoende beter in balans zijn. Doordat er aan de les maar maximaal 10 tieners deelnemen, is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en begeleiding.

Barreworkout base for stability
cropped-favicon-B-1.png

Soulbreathing

Verlang jij naar meer vertrouwen op je intuïtie en je lichaam. Dan is Soulbreathing zeker iets voor jou. Door je te verbinden met je lijf en het contact ( h)erkennen met je ziel zal je leven en je kijk op het leven enorm zal transformeren.

Soulbreathing is een zachte vorm van Ademwerk in combinatie met Soubodyfusion® Dit is een krachtig energetisch proces met de intentie de frequentie van je lichaam te verhogen en je te verbinden met je ziel.

Terwijl je bewust en verbonden ademt, zak je dieper in je lijf en cre├źer je een circuit in je lichaam met een hoog vibrerende energie, die door je heen begint te stromen.

Tijdens de sessie
Soulbreathing kan zowel liggend al zittend in een ontspannen houding op een matje. Je adem gaat als een geleider van energie door je lichaam, waardoor je steeds verder in je lichaam zakt. Je lichaam ontspant, je hoofd komt tot rust en komt daarmee in een andere bewustzijn staat. Waarbij je op een rustige zachte manier, het lichtwezen dat je bent kan uitnodigen, doorvoelen en erkennen.

Door alle stress die we in ons dagelijks op het gebied van vrienden, familie, werk en social media ervaren, zijn we de diepste verbinding met onszelf regelmatig kwijt. We zitten te veel in ons hoofd en missen ons innerlijk kompas. Hebben veel twijfels over onszelf en vele vlakken van ons leven. Terwijl alle antwoorden in onszelf zitten. Gewoon met je Adem.

Soulbreathing zal je rust brengen, verzachten en de verbinding met je ziel versterken en kom je terug op de plek waar je je gelieft en geïnspireerd voelt.

Voorbereiding:

  • Eet vooraf niet of licht
  • Neem een flesje water en evt. een ooglapje mee.
Barreworkout base for stability

Actieve Meditatie

De beoefening van actieve meditatie kan welkom zijn voor diegenen die het lastig vinden om stil te zitten in een traditionele meditatie.
Door de tijd te nemen en aandacht te besteden aan wat er in je lichaam gebeurt terwijl je beweegt, train je aanwezigheid en word je meer zelfbewust.

Barreworkout base for stability